Pranayama to nauka świadomego oddechu. „Prana” oznacza oddech, a „ayama” to wydłużanie. Ucząc się prawidłowego oddychania, możemy uwolnić się od napięcia i uspokoić umysł.

        Oddech odgrywa podstawową rolę we wszystkich jogicznych ćwiczeniach i technikach. Badania wykazały, że większość ludzi oddycha zbyt płytko. Z tego powodu ciało jest niedostatecznie zaopatrzone w tlen, obniżona jest przemiana materii,  co może poważnie odbić się na zdrowiu fizycznym. Dzięki specyficznym relaksacyjnym, fizycznym i oddechowym ćwiczeniom uświadamiamy sobie oddech i naturalnym, przyrodzonym sposobem pogłębiamy go. Systematycznymi ćwiczeniami uczymy się stopniowo pozbywać  nieprawidłowych oddechowych nawyków i zastępować je głębokim rozluźnionym oddechem. Zyskujemy przez to nie tylko zdrowie fizyczne, ale i psychiczne, wyraźnie zwiększa się witalność oraz obronność i odporność ciała.

          Sposób oddychania ma wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, ale również na emocje i harmonię psychiczną. Przy stresie, strachu, czy rozzłoszczeniu oddech jest powierzchowny i szybki, natomiast podczas rozluźnienia - powolny i głęboki. Poprzez świadome i swobodne pogłębianie oddechu w sytuacjach stresowych  człowiek może odzyskać wewnętrzną równowagę. W ten sposób możemy uczyć się, reagując za pomocą spokojnego oddychania, uwalniać od obciążeń i problemów dnia codziennego i  tym samym wpływać pozytywnie na swą psychiczną i fizyczną równowagę.

          Ćwiczenia jogi są skoordynowane z oddechem i prowadzone z wielką uwagą. W ten sposób rozwija się  ich całościowy wpływ na ciało, umysł i świadomość.

Powyższe treści pochodzą z wielu źródeł, mają wielu autorów i zostały już wypowiedziane lub opublikowane.

Wierzę w ich prawdę i sens, dlatego przekazuję tę wiedzę dalej.

Copyright © 2007 Samadhi | All rights reserved
Projekt i realizacja: Advert Center
SZKOŁA : JOGA : ASANY : GALERIA : PRANAJAMA : DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ : SPRÓBUJ : ZAJĘCIA