ASANY to pozycje jogi. Każda z asan składa się z czterech etapów: rozluźnienie ciała, wejście w asanę i utrzymanie jej połączone z odpowiednim oddychaniem oraz powrót do pozycji wyjściowej.  Asany  mają być wygodne i utrzymywane nieruchomo przez pewien czas.

          Asany jogi mają medycznie wykazane działanie stymulujące i regulujące wszystkie systemy ludzkiego ciała, włączając gruczoły, narządy i system nerwowy. Mają oczyszczający i regenerujący wpływ na całe ciało. Podczas praktyki asan rytmiczna zmiana rozciągania i kurczenia poszczególnych części ciała powoduje, że krew jest wyciskana z tkanek, z każdym skurczeniem tworzy się krótka redukcja w dopływie zapasów krwi, a z każdym rozciągnięciem obszar ten zostaje zalany świeżą dostawą krwi niosącej tlen i potrzebne składniki odżywcze. W ten sposób organy wewnętrzne oraz mięśnie otrzymują optimum pożywienia, a obieg krwi dzięki eliminacji toksyn i nie wykorzystanych składników ulega polepszeniu.

W fazie rozciągającej asan wywierany jest delikatny nacisk na substancję zawartą pomiędzy komórkami ciała. Substancja ta odpowiedzialna jest za przekazywanie informacji między nimi. Ćwiczenia jogi poprawiają tę funkcję, co wpływa korzystnie na dokrwienie tkanek i zwiększenie wydalania niepotrzebnych składników przez nerki.

Zatem bardzo wspierany przez praktykę jogi jest system limfatyczny ciała. System limfatyczny ciała jest odpowiedzialny za likwidację zbędnych produktów z tkanek ciała, zwalczanie substancji obcych i szkodliwych dla organizmu, a także odpowiedzialny za transport substancji tłuszczowych z jedzenia przez tkanki krwi. System limfatyczny odgrywa pierwszorzędną rolę w funkcjach immunologicznych. Jednym z organów systemu limfatycznego, który odnosi wielkie korzyści z rozciągania i rozluźniania jest skóra, która jest największym organem naszego ciała. Praktyka jogi utrzymuje elastyczność skóry i przez to jej młodość. Pozycje odwrócone  dają poprawę w dokrwieniu górnej części ciała. Przekrwienie żylne w dolnych częściach jest zmniejszone, a ciśnienie krwi jest wyregulowane. Praktyka dynamicznych asan  lekko podwyższa ciśnienie krwi i dlatego stymuluje jej obieg. Z drugiej strony relaksacja po ćwiczeniu asan wywołuje świadomą zmianę funkcji z sympatycznego nerwowego systemu na parasympatyczny system nerwowy.  Zmiana polega na przejściu  z aktywności z podniesionym ciśnieniem krwi i przyśpieszonym tętnem do stanu zniżonego ciśnienia krwi i rozluźnionego pulsu. W konsekwencji autonomiczny system nerwowy, który normalnie jest poza naszą świadomą kontrolą, odpowiada pośrednio na ćwiczenia jogi poprzez przywrócenie równowagi w funkcjonowaniu sympatycznego i parasympatycznego systemu nerwowego. System endokryniczny  jest także kontrolowany w podobny sposób. To sprawia, iż czujemy się dobrze, czujemy wewnętrzną równowagę i harmonię, i w końcu otrzymujemy optimum zdrowia.

                  

          Doświadczenia pokazują, że u praktykujących m.in. zwiększa się ruchliwość i elastyczność stawów, polepsza się kondycja mięśni i siła, a dążenie do zharmonizowania oddechu i ruchu, uczy lepszego oddychania. Regularne praktykowanie asan przywraca równowagę organizmu, a tym samym usuwa większość chorób.

Powyższe treści pochodzą z wielu źródeł, mają wielu autorów i zostały już wypowiedziane lub opublikowane.

Wierzę w ich prawdę i sens, dlatego przekazuję tę wiedzę dalej.    

Copyright © 2007 Samadhi | All rights reserved
Projekt i realizacja: Advert Center
SZKOŁA : JOGA : ASANY : GALERIA : PRANAJAMA : DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ : SPRÓBUJ : ZAJĘCIA